Great ocean roadtrip - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Manon Niens - WaarBenJij.nu Great ocean roadtrip - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Manon Niens - WaarBenJij.nu

Great ocean roadtrip

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 Februari 2014 | Australië, Adelaide

Na een aantal dagen in Melbourne doorgebracht te hebben, ga ik weer een nieuw avontuur aan. Back to basic! Campervan huren, op het dak van de auto slapen, hopen op een douche en stroom en leven als een hippie. Donderdag 20 februari..

We kunnen de campervan ophalen en zijn dol enthousiast! Na al een paar dagen te hebben gefantaseerd over hoe de great ocean road zal zijn mogen we eindelijk starten.

Eenmaal aangekomen blijkt de auto niet groot genoeg te zijn voor ons 5-en en moet er een oplossing komen. Bah!! Daar hadden we niet opgerekend. Pissig, balen en nog eens balen zijn we na 2 uur vertrokken met een extra tent!

De eerste stop maken we in een leuk surfstadje genaamd 'Geelong' en lopen daar naar de Cunningham pier. Het strand valt in het niets bij Bells Beach waar we een uur later arriveren. Echt adembenemend mooi! De grote stranden, hoge golven en bergen leveren mooie plaatjes op. De great ocean road is een mooie natuur route die je van Melbourne naar Adelaide kunt rijden. Daarom kun je er niet onderuit om even te stoppen bij de ingang van deze tocht en een foto onder de brug van het "great ocean road sign" te maken. Een slaapplek vinden is toch nog iets lastiger dan verwacht.. Doordat we laat waren vertrokken, kwamen we ook laat aan. De betaalde campings sluiten rond 20:00 wat we niet wisten en wij zaten daar natuurlijk al overheen.

Na lang zoeken, ergens in een oerwoud off road te hebben gereden, duizenden verschillende wegen te hebben gezien en geen fatsoenlijke plek te kunnen vinden was daar naar lang rijden toch nog een "free" camping spot. Geen idee of het gratis was maar we hadden geen zin meer om te rijden en vonden het best. Als je hier op een plek gaat staan waar je niet mag staan betaal je een $125 boete.. Dus een klein risico hebben we genomen.. Maar vaak ben je te bange ;)

Na een vermoeide eerste dag begonnen we met goede moed aan de volgende dag op de great ocean road. Wilde kangaroos in het Anglesea golf club, koala's bij Kenneths river, de 12 apostelen en mijn beurt om 200km te rijden aan de linkerkant.
De 12 apostels zijn 12 verschillende rotsen die dicht bij elkaar liggen. Je kan deze rotsen alleen bekijken via een aangelegd looppad waar gewaarschuwd wordt voor slangen. Aikks dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.. (Pfieuw.. Ik ben ze gelukkig niet tegengekomen). Ik was onder de druk van de 12 apostelen.. Hoevaak ik wel niet heb moeten zeggen hoe mooi iets is in twee weken, geeft alleen maar aan hoe geweldig Australië is.

Wonder boven wonder viel me het auto rijden best mee. Het belangrijkste is dat je elke keer in je hoofd moet houden dat je links blijft rijden. Het grappige is wel dat de ruitenwisser en de richtingaanwijzer andersom zitten. Wanneer je richting aan geeft gaat opeens de ruitenwisser aan.. Oeps ;) haha. Daarnaast hebben ze per bocht en om de zoveel meter verschillende snelheden. Het varieert van 110 naar 35 km per uur. Erg vervelend als je net gas hebt gegeven en je na 100m weer de helft vaart moet verminderen. Ook is het best gevaarlijk als je telkens door haarspeldbochten moet rijden en de bochten niet goed in kunt schatten.

Een mooie hotspot moest Cape bridge water zijn, helaas.. na twee fotos nemen had ik het echt al wel gezien; geen aanrader om daar te stoppen! Tijdens de GOR(great ocean road) rij je lange afstanden, verder zit je vaak in de middle of nowhere en is er geen nieuws en muziek op de radio te krijgen. Een reisgenoot kocht voor ons verschillende muziekstijlen en zo zongen we uiteindelijk mee met: 2pac, one direction en timmcgraw. Ook een ontbijtje scoren bij een lokale supermarkt deden we elke dag en zonder schaamte ontbeten we dan op de parkeerplaats. Hippie van open, koelbox eruit, broodjes in de hand en vele vele starende mensen;).

We verheugden ons om een vulkaan in Mount Gambier te gaan bekijken en waren benieuwd hoe die er uit zou gaan zien. Helaas werden we een beetje teleurgesteld en moesten het doen met een krater die uitgebarsten was en daarna gevuld is met helder blauw water. Mooi om te zien maar geen echte vulkaan. We hebben die dag overnacht in een heel leuk plaatsje 'robe' de super aardige eigenaar heeft ons op weggeholpen met onze sta plek en een route voor de volgende dag uitgestippeld. Het minpuntje van deze plek was dat er super veel wormen in de douchjes en toiletjes aanwezig waren. Geen fijn idee als je schoon wilt worden;).

23 februari.. Weer een dag dat ik mocht rijden, nu een tocht van 400 km naar de eindbestemming Adelaide. Onze eerste stop was bij de naracoorte grotten. Daar hebben we een ondergrondse tour gedaan waarbij de tourgide ons heel enthousiast van te voren had ingelicht over de tour. Achteraf viel dit flink tegen.. Wel enkele mooie fotos gemaakt, alleen was dit het wel!

Daarna zijn we vertrokken met onze campervan richting een wijnboer. Ferry vertelde me al dat Australië lekkere wijnen had en daarom was ik ook erg nieuwsgierig hoe ze vers van de pers smaakten. We mochten de wijnen ook voorproeven en het was inderdaad heerlijk!! Henry's drive in Padthaway is tevens ook nog een geweldige mooie plek waar we uitzicht hadden over de wijnvelden.

Na zoveel kilometer te hebben gereden was het tijd om een camperplek te zoeken. De man van de camping zag onze bus al aankomen en besloot meteen al dat hij deze bus niet op zijn camping wou hebben. Nadat er nog enkele woorden over en weer gesproken zijn, ging onze muziek hard aan en zijn we vervolgens van de camping afgestuurd en doorgereden naar Adelaide. Bij de vorige eigenaar hadden we een folder gepakt waar nog andere campings in stonden en daar konden we terecht als we voor 20:30 aankwamen. Ook is dit helaas niet gelukt en waren we de reis ECHT zat. De beste oplossing was een wat luxere optie en toch een avondje als flashbacker(luxe backpacker) te leven. Het slapen in een motel, een lekker tweepersoonsbed en douche en een tv in de kamer gaf voor ons een nacht vol met luxe. Ik ben aan de rechterkant ingestapt en aan de linkerkant weer wakker geworden. Heerlijk!! Het was nog niet duur ook.. Top!

Op dit moment zit ik in Adelaide en ben ik aan het uitvogelen wat ik verder met mijn reis wil gaan doen. Voor foto's kunnen jullie me Facebook site checken!

Hoe is het bij jullie in Nederland? :)

Groeten uit down under,
Manon

• 04 Maart 2014 - 14:02

Jet Annemarie:

Mooi verhaal weer hoor!! Je maakt veel mee zo in een korte tijd! Snel skypen :) xxx

• 10 Maart 2014 - 22:24

Willy:

de Manon

Even een berichtje uit Lemelerveld
    vandaag was het z`n beetje 18 graden dus geweldig terras weer
    zoals ik lees heb jij het wel naar je zin daar

groet Willy